Jest to prawdopodobnie jedno z najczęściej zadawanych pytań specjalistom od Google ADS. Odpowiedź nie jest prosta, ponieważ każdy przypadek niestety jest inny. Ponadto fakt, że reklama nie jest widoczna w wynikach wyszukiwania nie musi oznaczać, że kampania nie jest aktywna i że reklama nie jest faktycznie widoczna. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których klienci zwykle nie widzą własnych reklam.
Dzienny budżet został wyczerpany
Jednym z kluczowych kryteriów wykorzystywanych podczas konfiguracji kampanii jest wprowadzenie budżetu dziennego. Bez niego nie można uruchomić żadnej kampanii Google ADS. Przy zwiększonym zainteresowaniu reklamami lub obniżonym dziennym budżecie środki mogą zostać wykorzystane nawet w ciągu 2 lub 3 godzin od emisji reklamy. Oczywiście następnego dnia reklama będzie wyświetlana ponownie zgodnie z planem, aż do wyczerpania dziennego budżetu.
Ustawienia kampanii – zarządzanie, słowa kluczowe, harmonogram
Czy sprawdzając widoczność Twoich reklam masz 100% pewność, że fraza została dodana do kampanii? Czy reklama jest zaplanowana dokładnie w danym dniu i danej godzinie, w której przeprowadzasz wyszukiwanie? Być może Twoja reklama jest kierowana na Warszawę, gdy Twój sklep fizycznie mieści się w Gdyni? Te pytania mogą wydawać się oczywiste, ale może to być dalekie od prawdy. Upewnij się, że wszystko zrobiłeś dobrze zanim Cię coś zdenerwuje.
Sprawdzanie reklam
Zgodnie z zaleceniami Google nie należy sprawdzać widoczności reklam Google ADS ręcznie, tj. poprzez wpisywanie fraz kluczowych do wyszukiwarki. Chociaż może się to wydawać najbardziej oczywistym, najbardziej intuicyjnym sposobem, może być bardzo mylące. Dlaczego? Przede wszystkim bardzo ważne jest, aby wziąć pod uwagę fakt, że Google zawsze stara się dostarczać użytkownikom wyniki, które jak najbardziej odpowiadają ich preferencjom. W ten sposób, jeśli system wykryje, że reklama nie jest interesująca dla użytkownika (nie uzyska od niego kliknięć), zostanie szybko zastąpiona reklamą konkurencyjną:
„Jeśli wielokrotnie wyszukujesz własną firmę w Google, ale nie klikasz swojej reklamy, po pewnym czasie możesz przestać ją widzieć. Dzieje się tak, ponieważ system Google rozpoznaje Twój komputer i przestaje wyświetlać reklamy, które według niego Cię nie interesują”.
Z tego powodu Google zaleca sprawdzanie widoczności reklam za pomocą oficjalnego narzędzia do rozwiązywania problemów z reklamami:
https://adwords.google.pl/apt/anon/AdPreview?__u=1000000000&__c=1000000000
Systemy blokowania reklam – AdBlock
Coraz więcej osób korzysta z systemów blokowania reklam. Szybko przyzwyczajamy się do ich subtelnej obecności, więc łatwo zapomnieć, że system blokuje wszystkie reklamy, nie tylko te konkurencji ale również Twoje własne.
Reklama odrzucona lub oczekująca
Po zainicjowaniu lub edycji reklamy musi ona przejść kontrolę prywatności. Ta procedura zwykle nie trwa długo, ale reklamę można wyświetlić dopiero po jej zakończeniu. Zdarzają się również sytuacje, w których reklama zostanie odrzucona przez system, nawet jeśli była wcześniej aktywna. Może mieć na to wpływ wiele czynników, np. adres URL strony docelowej może być nieaktywny. Oczywiście Google zawsze ostrzega menedżera konta o takich sytuacjach. Jednak po usunięciu przyczyny odrzucenia reklama musi zostać ponownie zweryfikowana.
Zbyt niskie stawki CPC
Google ADS to system licytacji. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stawki CPC – w tym, czy są wystarczająco wysokie, aby reklama trafiła na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google. W końcu konkurencja nigdy nie śpi – każdy chce lądować jak najwyżej.
Jak widać, jest na to wiele czynników, a ten wpis dotyka tylko kilku niuansów, z którymi zetknęliśmy się podczas naszej pracy – ale to wciąż są najczęstsze przyczyny. W razie wątpliwości zawsze zachowaj spokój, weź głęboki oddech i sprzawdź co spowodowało brak wyświetlania się reklam.
Polecamy również zajrzeć do Centrum pomocy Google: pomoc.google